Träna hårt

Träna hårt

Träna hårt
Träna hårt
Träna hårt
Träna hårt
Träna hårt

De senaste forskningsrönen visar att vi ska träna hårt och intensivt när vi väl tränar. Det betyder också att vi ska träna under en kortare tidsrymd vilket frigör tid för annat som finns i våra fullspäckade scheman. 


ATT TRÄNA HÅRT

Att träna hårt kan innebära att du går och tränar på lunchen en halvtimme. Meningen att du under den här halvtimmen ska uppehålla dig kring din maxpuls till så stor del som möjligt. Du kan också köra ett cirkelpass tillsammans med andra där ni gör övningar som går igenom kroppens alla muskelgrupper där det handlar om att göra så många repetitioner som möjligt av varje övning med cirka trettio sekunders återhämtning mellan varje repetition. Det kallas verkligen inte träna hårt för inte. 

FÖRDELAR MED INTENSIV TRÄNING

Fördelarna med intensiv träning är att den går snabbt att utföra men ger ändå goda resultat. Det går ut på att man tränar hårt, med hög puls, men under kortare tid än vad man vanligtvis tränar. Ett kort och intensivt pass på femton minuter kan ge bättre effekt en ett lättare pass med låg puls som varar trettio minuter. Vill du läsa en mer vetenskaplig förklaring kan du klicka här >>.

HÖG PULS

Genom att hålla en konstant hög puls och pressar din kropps muskler till det yttersta visar de senaste rönen att du får en högre förbränning samtidigt som du ska få bättre träningsresultat vad det gäller styrka och muskelbyggande. Du kan alltså få bättre resultat genom att träna hårt en kortare stund än genom att tillbringa timmar med att springa eller att lyfta vikter. 

FORTSATT FÖRBRÄNNING

Undersökningar visar att din kropp fortsätter att förbränna i hela fjorton timmar efter du har avslutat ditt träningspass. Träna hårt och effekten blir desto bättre. Det betyder att dina fettdepåer minskar även en lång tid efter du har lämnat gymmet eller kommit tillbaka från löparrundan.

Men, allt beror på hur hårt du har tränat. Förbränningen blir bättre ju hårdare du har tränat. Forskare har känt till fenomenet länge men har haft olika åsikter om hur länge förbränningen höll på efter avslutad träning, men ny forskning visar att effekten av att träna hårt påverkar efterförbränningen i så mycket som upp till fjorton timmar.

De studierna som utförts visar alltså att effekten beror på hur hårt man tränar. En lågintensiv joggingrunda är givetvis bättre än ingen joggingrunda, men ger inte lika bra resultat som om joggingturen varit högintensiv eller om man löpt i intervaller.

För att få maximal effekt på kortast tid bör man träna på en intensitetsnivå som ligger på mer än 80 procent av din maxpuls för att förbränningen som sker efter träningspasset ska öka markant. Det betyder att du måste träna hårt. Du måste bli svettig och bli så andfådd att du knappt kan prata medan du håller på att träna. Receptet för en maximal förbränning och ökade träningsresultat är därför att träna hårt.


TRÄNA KONTINUERLIGT

Du bör träna kontinuerligt för bästa resultat, så tänk på att aktivera dig på något sätt varje dag. Om du ska tillgodose dig själv träningens alla fördelar bör du träna mer än två gånger i veckan. Tränar du mindre bibehåller du bara det du har eller tappar de träningsresultat som du redan har uppnått. Tränar du inte alls och har ett stillasittande jobb ökar risken för ohälsa i framtiden.

Varför inte börja träna hårt och upptäck hur roligt det är, speciellt när du börjar se resultaten av det du gör. 

HELHETEN

Tänk på helheten, träna allsidigt och träna hårt, ät en bra kost och tänk på att vila mellan varven. Friskvård och träna är viktigt för alla. Att orka mer, må bättre och leva ett friskt liv ger ökad livskvalitet. Det är att njuta av livet! 

VAL AV TRÄNINGSFORM

Det finns många olika träningsformer och redskap på marknaden. Med Bodyweight® kan du själv styra om du vill träna lågintensivt, högintensivt, uthållighetsträningen eller om du bara vill styrketräna. Vi tycker att Bodyweight® är ett av de bästa alternativen då du kan träna var som helst, när som helst, ta med dig bandet utan att det tar någon större plats och det kostar så mycket mindre än ett gymkort eller andra dyrare hemträningsredskap.

BODYWEIGHT

Bodyweight® är ett träningsredskap med vilket du använder din egen kroppsvikt som motstånd för att träna. 

Bodyweight® använder du enkelt hemma genom att fästa det i ett takfäste, eller tar med på resan och fäster i hotelldörren eller lika gärna runt en trädstam ute på promenaden.



 Själva redskapet består av två band med handtag.

Handtagen är i räfflat gummi för att förbättra greppet och tillåter dig att utföra övningarna stabilare. Banden direkt ovanför handtagen är böjda och har plats för händer och underarmar, vilket förbättrar rörlighet och motverkar risken för att banden ska skava på handleder och armar. 



Under handtagen finns två öglor där man placerar fötterna under vissa övningar. 

Fotöglorna är utformade så att fötterna ska ligga stadigt och minskar risken för att fötterna ska glida ur under en övning. 

Bodyweight® är enkel att ställa in till rätt längd genom de lås som finns på banden och längden på banden kan justeras med ett enkelt handgrepp mellan övningarna. 



Till redskapet medföljer en praktisk och snygg ryggsäck som gör att du enkelt kan förvara, och eller ta med, Bodyweight® var du vill. Bodyweight® tar väldigt liten plats och väger inte ens ett kilo!